zaterdag 4 augustus 2012

Leegstand in Nijmegen.

Op 9 maart jongstleden hielden wethouder en locoblabla Jan van der Meer (GL Nijmegen) en ik een gesprek, waarin ik toen al het idee had dat Van der Meer zaken omtrent de Waalsprong en de groei van Nijmegen stukken positiever neerzette dan dat de situatie in werkelijkheid was en is met onze oudste stad van 't land.

"Nijmegen is een uitzondering op deze trend [van stads-krimp], dit is een gemeente die, tegen de landelijke trend in, bleef groeien en de komende tijd nog zal blijven groeien. Binnen de bestaande grenzen van de stad zouden wij de woningbehoefte niet kunnen oplossen," beweerde Van der Meer indertijd.

Wisten we eigenlijk toen al beter, gisteren zijn ook cijfers naar buiten gekomen waaruit blijkt dat Nijmegen al drie jaar lang een stijgende trend vertoont qua woning-leegstand. Sterker nog, Nijmegen staat op nummer 4 van Nederlandse steden die hierin het hardst stijgen; met maarliefst 59%  over drie jaar tijd.

Sinds Van der Meer's en mijn gesprek zal de woning-leegstand niet ineens met 59% toegenomen zijn. Zouden we Jan's woorden in mijn artikel moeten gelóven, dan is dit echter wèl het geval. Wat mij betreft komt de wethouder hier met het populaire politieke wegschuif-argument "met de kennis van nu..." niet weg. Mijns inziens heet dit liegen.

Vandaag ben ik met mijn camera het centrum van de stad ingegaan. Op deze 4e augustus van 2012 fotografeerde ik in twee uurtjes tijd maarliefst 37 leegstaande winkelpanden of kantoorruimtes. Onder dit artikel zijn ze allemaal te zien. En dan ben ik nog niet eens op het bedrijventerrein Bijsterhuizen geweest. Daar schijnt het een gruwel aan leegstand te zijn.
Maar gebouwd zal er worden! De contracten zijn getekend en de bouwbedrijven willen verdienen. Anders maar een asbest-ramp bedenken -of een gebouw dat plotseling heel vreemd trilt.

Jan van der Meer die met behulp van kredieten bij bouwfondsen en ander louche spul de Waalsprong bij elkaar betaald heeft van Nijmeegs gemeenschapsgeld, deze wethouder die die zelfde gemeenschap alleen al €10.000 per maand aan rente voor deze leningen vraagt te betalen, die zich GroenLinks'er en sociaal durft te noemen, acht ik zijn functies van wethouder èn locoburgemeester allerminst waard.


pepé: lettermenger.


Naschrift 13 augustus 2012:
Lees ook de blog over Van der Meer's / de ontwerp-blunders en de schandalige historie rondom de nieuwe Keizer Karel parkeergarage onder de Van Schaeck Mathonsingel in hartje Nijmegen.
Hier een [link] naar deze blog.
En dan nu de foto's. Van der Meer reageerde overigens op de afbeeldingen met dat deze kantoorpanden en winkels weergaven. Ik hoop dat ik een GroenLinkser niet hoef uit te leggen dat het een dakloos medemens of iemand die een betaalbare woning zoekt niet uitmaakt wat de "officiele" bestemming van een pand is... toch doet zijn reactie mij dit wel denken... De foto's dus:


Augustijnenstraat 01

Augustijnenstraat 02

Bloemerstraat

Derde Walstraat 01

Derde Walstraat 02

Derde Walstraat 03

Derde Walstraat 04

Ganzenheuvel

Gerard Noodtstraat 01

Gerard Noodtstraat 02

Graafseweg

Hertogplein

Hertogstraat

Keizer Karelplein

Klein Mariënburg

Lange Hezelstraat 01

Lange Hezelstraat 02

Lange Hezelstraat 03

Molenstraat 02

Oranjesingel 01

Oranjesingel 02

Oranjesingel 03

Oranjesingel 04

Plein 1944

Tweede Walstraat 01

Tweede Walstraat 02

Van Welderenstraat 01

Van Welderenstraat 02

Van Welderenstraat 03

Waalkade 01

Waalkade 02

Ziekerstraat 01

Ziekerstraat 02

Ziekerstraat 03

Ziekerstraat 04

Ziekerstraat 05

2 opmerkingen:

  1. Sorry hoor, van der meer heeft het over woningen in de waalsprong. Jij hebt het over commerciele verhuur. Appels en peren vergelijken! De waalsprong gaat goed, ik woon er zelf. Het ene na het andere project wordt gestart, steeds nadat 70% is verkocht. Of woningcorporaties bouwen huurwoningen, die allemaal bewoond zijn! Top prestatie! Klasse, zeker voor deze groen links politicus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste 'Jansen', Van der Meer sprak met mij wel degelijk over de woning-leegstand en de bevolkingsgroei van Nijmegen in het algemeen, gerelateerd aan het bij o.a. bouwfondsen gefinancierde megaproject de Waalsprong.

      De stijging van de woning-leegstand met 59% in 3 jaar tijd is eveneens een percentage dat zich richt op de gehele stad -en niet alleen de Waalsprong.

      Dat Van der Meer tijdens ons gesprek beweerde dat Nijmegen, tegen de landelijke trend in, een groeiende gemeente is, staat hier als in mijn geheugen geschreven. Dat de cijfers zijn woorden glashard tegenspreken, is voor mij wèl een belangrijk punt, zeker daar hij deze vanuit zijn functie(s) vertelde, in de wetenschap dat zijn woorden geciteerd zouden worden.

      Dank voor je bijdrage aan het gesprek hierover!
      Uiteindelijk doen we 't samen, hè, met of zonder (goede/beroerde) volksvertegenwoordiger.


      pepé: lettermenger.

      Verwijderen